Keresés
  • Dancetination

Hogyan ne adjuk fel

Mindig nekivágunk a sportnak, táncnak, mozgásnak, mert tudjuk, hogy ez a jó döntés, ezt kell csinálni és jó okaink is vannak rá. Hiszen mozogni egészséges, serkenti a keringést, megelőzhetjük vele egy sor betegség kialakulását, hormonokat szabadít fel és ettől boldogabbá tesz minket, fogyaszt, erősít, rugalmasít stb.

Tudjuk! Mindent tudunk. Akkor miért olyan nehéz folyamatosan csinálni? Miért kínszenvedés, főleg eleinte rávenni magunkat és miért tud olyan könnyedén elsikkadni? Ennek is rengeteg oka van, és általában mindenki tudja a magáét. Munka, gyerek, háztartás, ezek mind együtt, általános fáradtság az első gyerekkel való teherbeeséstől a nyugdíjig, és még sorolhatnánk.

Mi tegyünk hát?



Hogyan ne adjuk fel elméletben

Minél többet csinálod, annál többre lesz igényed!

Az első és legfontosabb talán az, hogy megértsük a folyamatot. Először is, nem vagy egyedül! Ez mindenkivel így van. Mindenki alatt valóban mindenkit értek, az élsportolóktól a hobbi futókon át, az “otthon ülőkig” mindenkit. A mozgás olyan, mint az ivás, minél kevesebbet csinálod, annál kevésbé hiányzik, minél többet csinálod, annál többre lesz igényed. Viszont ezt is, mint mindent, túlzásba lehet vinni. A mozgás esetében a túlzás túlterhelést jelent, amitől le fog tiltani a rendszer, sérüléssel, extrém izomlázakkal, vagy egy egyszerű általános fáradtsággal, ami megakadályoz abban, hogy tovább folytasd. Ez egy hupli a hullámvasútból: Mozgok! -> Elhatározom, előkészítem, nyomom mint állat -> Kikészülök, muszáj pihenni, annyi minden más van -> Nem megy ez nekem.

És aztán pár hónap múlva kezdjük elölről.

A mozgást, mint életformát beépíteni az életedbe olyan, mint egy étrend váltás. A diéta nem fog segíteni. Nem lesz neked hasznos, ha kitűzöd célnak, hogy mostantól minden egyes nap te márpedig lefutsz öt kilométert vagy egy órát nyomod a hasprést esetleg másfél órát táncolsz. Nem életszerű ugyanis. Neked étrend kell, nem diéta! Amivel jár ugyan erőfeszítés, de nem annyi, hogy felborítsa az addigi komplett életedet. Csak egy picike változás kell egyszerre. 


Legyen egy védőhálód, akik tartják benned a lelket!

Hogyan ne adjuk fel a gyakorlatban?


Egy szokás beépítéséhez motiváció kell, képesség, hogy meg tudjuk valósítani, és egy katalizátor, ami beindítja a folyamatot. Ez az utóbbi a kritikus tényező. A leghatékonyabb egy már meglévő szokást használni katalizátornak. Ebben a témában a kedvencem BJ Fogg, aki egy Ted előadásban meséli el, hogy szeretett volna több fekvőtámaszt csinálni, ezért elhatározta, hogy minden pisilés után csinál kettőt. Mára napi rutin, hogy csinál 60-80 fekvőtámaszt naponta. A pisilés volt ebben az esetben a katalizátor. Persze nem mindenkinek válik be ugyanaz, kész recept sajnos nincs. Van mégis néhány dolog, amit érdemes kipróbálni és talán ötleteket adhat, hogy mi válik be neked:


  1. Kisebb célt tűzz ki, mint amit alapvetően el szeretnél érni. Főleg az elején elégedj meg kevesebbel, így nagyobb a sikerélmény esélye, mert a siker kulcsfontosságú.

  2. Jutalmazz! Mert megérdemled! Ígérd meg magadnak, hogy ha eléred amit kitűztél, akkor megajándékozod magad valamivel. (egy új ruha, egy pihenésre szánt óra a kádban, új könyv, tánctanfolyam, fagyi stb.)

  3. Soha ne ostorozd magad. Ha kimarad egy alkalom, lásd meg benne a lehetőséget a fejlődésre. Érdeklődve és nyitottan figyeld, hogy mi az, ami sikerült és mi az, ami nem. Vond le a következtetést, tanulj belőle és csörtess tovább az úton akkor is, ha nem pont olyan, mint vártad!

  4. Társítsd a mozgást valamihez, amit mindenképp csinálsz. Reggel felkelés után egyből. A gyerekek altatása után egyből. A Trónok harca után egyből. Kis idő, amíg megszokja az agyad az új felállást, addig írj magadnak emlékeztetőket.

  5. Csináld csapatban! Legyen védőhálód, ami megtart a mélypontoknál. Mert azok biztosan lesznek. Mint minden változásban, ebben is vannak kritikus pillanatok, amikor visszaesünk. Ez a világ legtermészetesebb dolga. De ahhoz, hogy ne legyen a visszaesésből feladás, kellenek köréd az emberek, akik emlékeztetnek rá, hogy mi az, amit már elértél, milyen csodás vagy, és addig dicsérnek, támogatnak, amíg újra felhúzod a cipőt vagy ráállsz a szőnyegre. Jó, ha van legalább heti egyszer egy közös alkalmad valakikkel, akikkel közösen gyakorolsz. Tánc, jóga, futás, bármi, csak közösen!

Végül tudd, hogy egyre könnyebb lesz

Mindig az eleje a legnehezebb. Van egy dohányzásról való leszokáshoz készült applikáció, ami azt mutatja minden nap, hogy mennyivel élsz tovább, mennyi pénzt spóroltál és hány napja/hete/éve nem gyújtottál rá. A mozgás ugyanígy működik, csak ott nem abbahagysz, hanem elkezdesz valamit. Mindig arra gondolj, hogy mi az, amivel több lettél. Minél több a motivációd, annál könnyebb lesz gyakorlattá formálni a szándékot, mert már megtapasztaltad az erőfeszítésed jutalmát.


A cikk eredetijét a Gyerünk Anyukámnak írtam.

0 megtekintés
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now